Rädda bässen-Pelastetaan pässi

Hankkeen esittely

I det kända järnbruket Fiskars bor ett litet grönsvart ånglok vid namn Lill-Bässen. Lill-Bässen är Finlands första smalspåriga ånglok som arbetade med att transportera råvaror till järnbruket och färdiga Fiskars produkter ut i världen. Under fester och högtider pyntades Lill-Bässens vagnar och både ortsbor och kändisar som Mannerheim och Bobrikoff har åkt på en tur. Efter att järnvägen lades ned har vår kära Lill-Bässe stått arbetslös utomhus i regn och rusk. Barnens kärleksförklaringar och glada stoj har hållit humöret uppe men nu har tiden kommit för oss alla att hjälpa Bässen. Lill-Bässen behöver omvårdnad så han inte åker till ånglokens himmel. Du kan hjälpa!

Fiskarsissa keskellä ruukkia asustaa pieni vihreänmusta höyryveturi nimeltään Pikku-Pässi. Pikku-Pässi on Suomen ensimmäinen kapearaiteinen höyryveturi, joka kuljetti raaka-aineita ruukkiin ja valmiita Fiskarsin tuotteita maailmalle. Juhlien ja pyhien aikana Pikku-Pässin vaunut koristeltiin ja se kyyditsi sekä paikkakuntalaisia että vierailijoita. Myös kuuluisuudet kuten Mannerheim ja Bobrikoff ovat päässeet pässin kyytiin. Rautatien purkamisen jälkeen rakas Pikku-Pässimme jäi työttömäksi ja on seissyt ulkona tuulessa ja tuiskussa vuosikymmenien ajan. Leikkivät lapset ja iloinen vilske ovat pitäneet veturin mielialaa yllä, mutta nyt se tarvitsee huolenpitoamme, jottei se päädy höyryvetureiden taivaaseen. Sinä voit auttaa!

Työryhmän esittely

Efter att ha stått utomhus i fukt och regn i årtionden behöver Lill-Bässen nu din hjälp! Häng med i arbetet och stöd Fiskars museum att rädda Finlands äldsta smalspåriga ånglok. Vi vill göra Lill-Bässen levande igen. Arbetet med att rädda Lill-Bässen inleds under år 2017 med en utvändig restaurering. För att sätta Lill-Bässen i körskick behöver vi din hjälp. Du kan delta genom att stödja arbetet med valfri summa.

År 2019 har det gått 130 år sedan Finlands första smalspåriga järnväg med ånglokstrafik började byggas. Då vill vi höra Lill-Bässens ångvissla ljuda igen!

Rädda Bässen är Fiskars museums projekt. Fiskars museum är ett professionellt skött museum i västra Nyland som grundats redan år 1949. Ångloket Lill-Bässen hör till museets samling.

Tack för att du stöder arbetet med att rädda Finlands äldsta smalspåriga ånglok! Pelastetaan Pässi on Fiskarsin museon hanke. Fiskarsin museo on vuonna 1949 perustettu ammattimuseo Länsi-Uudellamaalla. Höyryveturi Pikku-Pässi kuuluu Fiskarsin museon kokoelmiin.

 

Vuosikymmeniä sateessa ja kosteassa seisonut Pikku-Pässi tarvitsee sinun apuasi! Ole mukana hankkeessa ja tue Fiskarsin museota, jotta Suomen vanhin kapearaiteinen höyryveturi saadaan pelastettua. Haluamme herättää Pikku-Pässin eloon.

Vuoden 2017 aikana Pikku-Pässin ulkopinnat kunnostetaan. Jotta saisimme Pikku-Pässin ajokuntoon, tarvitsemme sinun apuasi. Voit osallistua kunnostustyöhön valitsemallasi summalla.

Vuonna 2019 pässinradan rakennustöiden aloittamisesta tulee kuluneeksi 130 vuotta. Toivottavasti saamme tuolloin taas kuulla höyrypillin vihellyksen.

Kiitos että tuet työtä Suomen vanhimman kapearaiteisen höyryveturin pelastamiseksi.

 


Lahjoituksia 53

Kerätty
Tavoite
4002 € 15000 €
Keräys aikaa jäljellä
Päättyy
40 päivää 31.10.2017

Lahjoita

Summa Tällä summalla mahdollistetaan:
10 € En ny mutter till Lill-Bässen - Uusi mutteri Pikku-Pässiin
20 € En ny nit till Lill-Bässens ångpanna, Lill-Bässen behöver ca 150 st nya nitar - Uusi kattilaniitti, Pikku-Pässi tarvitsee höyrykattilaansa noin 150 kpl uutta niittiä
50 € En arbetstimme av en yrkesmänniska som är specialicerad på ånglok - Yksi työtunti höyryvetureihin erikoistuneelta ammattilaiselta
100 € En bromskloss - Yksi jarruklossi
1000 € Nya galler till eldstaden Tulipesän arinoiden uusiminen